12.12.2014

Madécasse 80% cocoa

This is the first African made chocolate I have ever tasted. I think.

Going with the Africa theme (which the Madagascan producer also emphasizes with Bean to bar in Africa), this chocolate bar definetly looks like it's from Africa. The bar is inside a light brown paper bag and it's tied shut with a piece of string, that feels almost like some kind of straw. The downside with a paper bag is evident in my specimen: It's broken in three pieces. Inside the paper bag there is another foil bag with the chocolate. The paper bag looks nice.

The aroma is truly Madagascan. A powerful and almost pungent aroma of red berries is easy to make out. It's so powerful, that it also blocks out all the "regular" aromas of dark chocolate. Actually, I think that it's just my taste for dark chocolates that makes me almost not notice the bitterness in the aroma. Someone else would maybe disagree with me.

The chocolate is definetly not of the smoothest sort. It resembles (off the top of my imaginary hat) Mast Brothers or Bahen & Co chocolates that I have tasted. They were very floury or almost grainy in their texture and that's not my cup of tea.

At first the fruityness is on a basic/strong level, but after a while I get a real fruity/acidic explosion in my mouth and I'm really overwhelmed by it. I wouldn't go as far as to say that the chocolate hurt the edges of my tongue, but it's not too long a stretch to compare the feeling (not taste) to a mild chili (the vegetable, not the dish). The fruityness just keeps on going and going, but after a couple pieces I notice my mouth also getting drier and drier. The high cocoa content is making itself known. I'm happy to notice that Madagascan cocoa tastes typically Madagascan, but is it already too much? I'm not sure.

The thing about this chocolate is the fruity and acidic taste, it's really strong. Where was the powerful taste of 80% cocoa? It's not here in the aftertaste and it certainly wasn't very noticable in the flavour either. But fortunatly for Madécasse (I'm making myself believe they care about my opinion...), I like the fruity tastes. What I don't like, is the floury texture, which I still feel in my mouth afterwards.

Ingredients: Cocoa beans, sugar & cocoa butter

Tämä on muistaakseni ensimmäinen maistamani Afrikassa valmistettu suklaa.

Afrikka-teeman mukaisesti (jota madagaskarilainen valmistaja itsekin korostaa) tämä suklaa todellakin näyttää siltä että se tulee Afrikasta. Suklaalevy on paketoitu vaaleanruskeaan paperipussukkaan, joka on suljettu narunpätkällä. Tällaisen pehmeän pakkauksen ainoa haittapuoli tulee ilmi näytelevyssäni, sillä levy on haljennut kolmeen osaan. Paperipussin sisällä on vielä foliotyyppinen pussi, jonka sisältä itse suklaa löytyy. Ihan kivan näköinen paperipussi.

Tuoksu on todella madagaskarilainen. Voimakas ja lähes pistävä punaisten marjojen tuoksu on helppo tunnistaa. Tuoksu on niin voimakas, että se sulkee pois ne "tyypilliset" tumman suklaan tuoksut. En maista tässä juurikaan kitkeryyttä, mutta se saattaa johtua siitäkin että minä nyt pidän tummista suklaista yleensä. Joku muu voi olla eri mieltä.

Suklaa ei todellakaan ole sitä sileintä sorttia. Se muistuttaa (muistikuvien varassa mielikuvitushatusta heitettynä) maistamiani Mast Brothers tai Bahen & Co -suklaita. Nekin olivat jauhoisia tai lähes rakeisia koostumukseltaan ja siitä minä en pidä.

Alkuun hedelmäinen maku on aikalailla perustasolla (madagaskarilaiseksi), mutta tovin kuluttua suussa tapahtuu hedelmäinen tai hapokas räjähdys, joka saa minut hämmennyksiin. En menisi ihan niin pitkälle että sanoisin suklaan satuttavan kieleni herkimpiä osia, mutta voisin kyllä verrata tätä tunnetta jopa miedomman chilin poltteeseen. Hedelmäisyyttä riittää loputtomiin, mutta jo parin palasen jälkeen huomaan suuni myös kuivuvan enemmän ja enemmän. Korkea kaakaoprosentti monesti aiheuttaa tällaista. Olen iloinen siitä että tämä madagaskarilainen kaakao maistuu "tyypilliselle" madagaskarilaiselle, mutta meneekö tämä jo överiksi? En ole varma.

Tämän suklaan juttu on todella vahva hedelmäinen ja hapokas maku, mutta missä on 80 % kaakaopitoisuuden mukanaan tuoma voimakkuus? Jälkimaussa sitä ei ole, eikä sitä ollut makustellessakaan. Madécassen onneksi (uskottelen itselleni että mielipiteeni kiinnostaa heitä...) pidän hedelmäisistä mauista. Sen sijaan en pidä jauhoisesta koostumuksesta, joka tuntuu suussa vielä jälkeenpäinkin.

Suklaata myy Suomessa Laatusuklaa.fi.

Ainesosat: Kaakaomassa, sokeri & kaakaovoi

Ei kommentteja: